Travma Sonrası Stres Bozukluğu

Travma Sonrası Stres Bozukluğu, yaşanılan çok üzücü bir olay sonrasında, kişilerin kendilerine gelmesi. Ya da olayın şokunu atlatmasının bazen yıllarca sürebildiği bir psikolojik rahatsızlıktır.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Nedir ?

Bazı kişiler yaşanılan travmatik olayın etkisini hemen atlatabilse de bazı kişilerde bu olay sürekli tekrar ediyormuş. Ya da edecekmiş gibi duygular yaşanabilmektedir. Bu kişiler rüyalarında olayın tekrarını görür, sürekli o ana odaklanır ve uykuya dalamama, sürekli uyanma gibi sorunlar yaşarlar. Bu da kişilerin sosyal yaşamlarından kopmalarına ve büyük stresler yaşamalarına neden olmaktadır. Bu duruma Travma Sonrası Bozukluğu adı verilmektedir.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Nedenleri

Travma sonrası stres bozukluğunun oluşmasında her zaman bir ya da birkaç büyük olayın yaşanması etkili olmaktadır. Bunlara örnek olarak kaza, doğal afetler, savaş, taciz gibi olayları etken olarak sayabilmekteyiz. Ancak birey doğrudan bu olayları yaşamadan bu rahatsızlığı yaşayabilir; bazen sadece tanık olmak da yeterlidir. Travma sonrası stres bozukluklarında bu örneklerin yanı sıra fizyolojik etkenler, olayın ardından beyinde yaşanılan değişmeler. Ayrıca psikososyal etkenler olay sonrası yakın çevreden gerekli desteğin alınamaması da etken olarak kabul edilmektedir. Yaşanılan olay sonrası travma sonrası stres bozukluğunun kimde yaşanılacağı ya da kimleri etkileyeceği önceden belirlemek mümkün olmamaktadır. Travmatik olayların yaşanması zorunlu olarak travma sonrası stres bozukluğunun yaşanacağı anlamına gelmemektedir. Çünkü kişiler travma sonrası farklı tepkiler gösterebilmektedir.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri Nelerdir?

Travma sonrası stres bozukluğu her yaş grubunda meydana gelmektedir. Travmatik olaylar sonrası travma sonrası bozukluğu olayı takip eden süreçte ortaya çıkmaktadır. Travmatik olayı takip eden saatler ve günlerde meydana gelen duruma da Akut Yüklenme Tepkileri adı verilmektedir. Travma sonrası ilk belirtiler akut yüklenme tepkileri ile aynı anda travma sonrası. Stres belirtileri ortaya çıksa da bunlar artabilir ya da kaybolabilirler. Travma yaşayan her bireyde ruhsal rahatsızlıklar görülmektedir. Fobi, anksiyete bozuklukları, depresyon, madde/alkol bağımlılığı ya da intihar eğilimleri görülebilmektedir. Bu durumlar mutlaka ilk olarak psikoloğa danışmanız gerekmektedir.

Travma sonrası stres bozukluğu yaşayan kişilerde üç ana dalda belirtiler meydana gelmektedir. Bunlar ;

• Tekrar yaşama: Yaşanılan travmatik olay sonrası kişinin olayı bilinçdışında tekrar tekrar yaşaması sonrası ortaya çıkan belirtilerdir. Bu durumda kişiler, kabuslar görerek olayın kendilerine yapışmışçasına sürekli olarak yaşamaktadırlar. Bu görülen kabuslar da kişilerde duygusal yüklenmeler meydana getirmektedir. Bu da kişilerin bedensel tepkiler göstermesine yol açar. Bu belirtilerin en büyük özelliği ise kişilerin herhangi bir travmatik olay içersinden bulunmadıkları anlarda ortaya çıkmasıdır.
  • Kaçınma: Yaşanılan travmatik olaylar sonrasında kişiler kendilerine olayı hatıralatacak olan her durumdan kaçınırlar. Olay ile ilgili konuşmalar ya da olayı anlatan konulardan korkarak uzak dururlar. Bu tarz durumlara trafik kazası yaşayan bir kişinin, olay sonrasında yaşadığı travmatik bunalım. Neticesinde bir daha araç ya da toplu taşıma kullanmak istememesi örnek verilebilir. Bu durum en çok rastlanılan travmatik bozukluk belirtileri arasındadır.
  • Sürekli tehdit altında bulunma duygusu: Travmatik olaylar sonrasında olayın tekrar yaşanmasından korkulan durumdur. Bu olaya maruz kalan kişiler sürekli olay tekrar yaşanacakmış gibi davranırlar. Buna karşı tedbir alırlar. Sürekli panik ve korku yaşamaktadırlar. Çevrelerinden yaşancak en ufak gürültü ya da olayda aşırı tepki ve stres yaşamaktadırlar.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu

Travma sonrası stres bozukluğu belirtilerine ek olarak şu belirtiler de görülmektedir.

• Travmatik olaya maruz kalmış kişiler duygulara yaklaşımlarında ağır ve uzun süreli sorunlar sergiler (mesela uzun süreli depresif duygudurum bozukluğu).
  • Travmatik olaya maruz kalmış kişiler kendileri hakkındaki görüşlerinde, kendilerini düşük değerli veya değersiz olarak hisseder. Buna travmatik durumla ilgili olarak utanç, suçluluk ve başarısızlık duyguları eklenir.
  • Travmatik olaya maruz kalmış kişiler en önemli kişisel ilişkilerini ayakta tutmakta ve kendilerini başka insanlara bağlı hissetmekte zorluk çekerler.

Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tedavisi

Travma sonrası bozukluğu tedavisi başarı oranı yüksek olan tedavi yöntemleri arasındadır. Bu hastalığa yakalanarak gündelik yaşamlarına dönen ve işlerinde başarılı birçok mağdur bulunmaktadır. Travma sonrası stres bozuklukları psikoterapi ile başarılık şekilde tedavi edilmektedir. Bu hastalığın tedavisinde psikoterapi kişilerin günlük hayatlarına adapte olmaları ve travmatik olay sonrasında meydana gelen duygusal düşüncelerin bastırılması amaçlanmaktadır. Kişilerin herhangi bir kısıtlamaya maruz kalmadan, yaşadıkları travmatik olayları hayatlarında bir hikaye gibi kabul etmeleri hedeflenmektedir. Travma sonrası stres bozukluklarında tedavide pskoterapi dışında ilaç tedavisi de uygulanmaktadır.

Bilgi almak için çekinmeden iletişime geçebilirsiniz.