Sosyal Fobi

Ağustos 22, 2020 Hastalıklar, Sosyal Fobi

Sosyal fobi insanlar ile iletişim kurmada ortaya çıkan kaygı bozuklukları ve çekingenliklerdir. Sosyal kaygı bozukluğu yani sosyal fobi diğer insanlar ile kurulacak iletişimlerde olumsuz anlaşılma ve küçük düşme korkularından dolay çekingenlik korkusundan kaynaklanmaktadır. Sosyal fobi diğer adı ile sosyal anksiyete bozukluğu adlandırılan bu durum toplumda çok yaygın olarak görülen bir problemdir. Bu sorun insanların hayatlarında çok fazla korku ve kaygıya neden olarak yaşamlarını olumsuz yönde etkilemektedir.

Sosyal Fobi nedir?

Sosyal fobinin bir topluluk karşısında konuşmak yada herhangi bir kalabalık ortamda iletişim kurmak gibi özel durumlarda görülen hafif türü olduğu gibi hemen her sosyal etkileşimde kendisini gösteren ağır bir formları da bulunmaktadır. Gündelik hayatımızda Sosyal Anksiyete Bozukluğu kişilerin yol tarifi sorma ya da market alışverişlerinde birine danışmada bile kaygısal utangaçlık ve yoğun bir fobi olarak da yaşanabilir. Bu rahatsızlık durumu kendi kendine geçmesi zor olan ve mutlaka psikoterapi desteği alınarak kurtulması mümkün olan bir durumdur.

Sosyal Fobi Nasıl Yenilir?

Sosyal fobi sosyal etkileşim ortamlarında çeşitli belirtiler ile ortaya çıkan kaygı bozuklukları olarak tanımlanmaktadır. Bu sorun genel olarak çocukluk ve ergenlik yıllarında yaygın olarak görülmektedir. Sosyal fobiye sahip olan bireyler kalabalık ortamlarda gergin ve kendilerini rahatsız hissetme durumu yaşarlar. Diğer kişiler tarafından utangaç, çekingen, sessiz ya da ilgisiz kişiler olarak tanımlanırlar. Ama sosyal fobiye sahip kişiler de diğer bireylerde olduğu gibi sosyal etkinliklere katılmaktan ya da eğlenmekten keyif alırlar ama içinde bulundukları fobi yüzünden bu ortamlara katılmaktan çekinirler ve uzak dururlar.

Sosyal kaygı bozukluğuna neden olan herhangi sabit bir etken yoktur. Bu durum genel olarak psikolojik faktörler yüzünden ortaya çıkmaktadır. Bireyin iç dünyasında yer alan, farkında olduğu ya da olmadığı kaygıları, duyguları ve çatışmaları bu bozuklukta oldukça etkilidir.

Sosyal Fobi Belirtileri

Sosyal fobi genel olarak 10’lu ve 20’li yaşlarda ortaya çıkmaktadır. Çoçukluk yıllarında yaşanılan dalga geçilme, küçük düşürülme yada söylenilen sözler ile yargılanma gibi durumlar sosyal fobinin oluşumunu hızlandırmaktadır. Bu tarz durumlar yaşayan çocuklar yakın çevresi dışında da aynı duruma düşmekten korkar ve sosyal ortamlara girmekten kaçınır. Sosyal Anksiyete Bozukluğu oluşumunu tetikleyebilen diğer faktörlerden bazıları şunları içerir:

• Utangaç ve çekingen çocuklar ergenlik dönemlerinde sosyal fobi bozukluğu için risk altındadır.
  • Kontrolcü ya da baskıcı ailelerin çocuklarında Sosyal Anksiyete Bozukluğu riski yüksektir.
  • Fiziksel görünüşleri ya da sesleriyle ilgili sağlık sorunu yaşamış bireylerde daha sıktır.
  • Aile içi ya da sosyal ortamda yargılandığını hisseden çocuklarda hem çocukluk/ ergenlik hem de yetişkinlik döneminde görülme olasılığı daha yüksektir.

Sosyal Anksiyete Bozukluğu Nedenleri

Sosyal fobi rahatsızlığın yanında bireylerde görülen duygusal ve yapısal belirtiler şunlardır;

• Anksiyete ( kaygı Bozukluğu)
  • Korku
  • Sinirlilik
  • Yüzde kızarıklık
  • Çarpıntı
  • Taşikardi
  • Aşırı terleme
  • Ağız kuruluğu
  • Karın ağrısı
  • Mide bulantısı
  • Baş dönmesi
  • Bulanık görme
  • Acil idrara çıkma ihtiyacı
  • Ellerde ve seste titreme şeklinde sayılabilir.

Sosyal Anksiyete Bozukluğu Testi

Sosyal fobi rahatsızlığına sahip kişiler, başkaları tarafından gözle görülür belirtiler konusunda endişe duymaktadır. Bu belirtilerden dolayı yaşanan şiddet endişeyi artırarak içinden çıkılmaz bir durum almaktadır. Sabit ve yoğun yaşanan kaygı ve çekingelik en yaygın Sosyal Anksiyete Bozukluğu belirtileridir. Yaşanılan sosyal fobi rahatsılığı ve ortaya çıkan belirtileri kimi zamanlar o kadar yoğun yaşanır ki kişilerin sosyal hayatlarını sürdürmelerini zorlaştırabilir. Bu rahatsızlığı yaşayan kişiler kendilerini toplumdan dışlanmış, yalnız ve güçsüz hissederler. Bu kişiler romantik ve sosyal ilişkiler kurmakta zorluk yaşarlar ve bu onlar için büyük bir sorun teşkil eder.

Sosyal fobisi olan kişilerin bu içinde bulundukları durum onların okul hayatı, iş hayatı ve ikili ilişkiler kurmalarında büyük bir sorun olarak önlerine çıkar. Bu sebepten dolayı bu kişiler genel olarak bu kişiler kendilerini toıplumdan dışlanmış hissederler. Bu kişilerin kalabalık ortamlarda başkalarına tanıtılması, kalabalık bir ortamdan kendisinden bahsedilmesi ya da eleştirilmesi, iş görüşmeleri yada diğer ortamlarda hiyerarşik olarak üst konumda bir birey ile konuşturulması vb. durumlar sosyal fobinin tetiklendiği ve ortaya çıktığı durumlardır.

Sosyal Fobi Tedavisi

Sosyal Fobi bozukluğu diğer anksiyete rahatsızlıkları gibi tedavi edilebilen bir psikolojik rahatsızlıktır. Psikodinamik Psikoterapi bu bozuklukta oldukça etkilidir. Neden olan çatışmalar, bastırılmış hisler, hatırlanamayan hatıralar ayrıntılı şekilde ve güvenli bir ortam olan terapide ele alınır. Böylece bu rahatsızlığa neden olan kök sebepler belirlenir ve bastırılmış duygular gün yüzeyine çıkarılarak bireyi kontrol altına alması önlenir.

Özellikle yetişkinlerde bu bozukluk yaşam içerisinde büyük bir yer kaplar. Zaman içerisinde sosyal yaşam, iş yaşamı, özel yaşam gibi en temel alanlarda psikolojik, duygusal, ilişkisel zararlar verek kişinin psikolojisinde önemli etkiler bırakabilir. Ancak tedavisi imkansız olan bir bozukluk değildir. Doğru bir uzmandan terapi desteği alındığında kalıcı değişimler yaşama ihtimali oldukça yüksektir.

Sosyal fobi de tedabi sırasında bazı ilaçlar kullanılmaktadır. Bu ilaçlar tedaviye destek ve olumlu katkılar sağlamaktadır. Psikoterapi ile birlikte antidepresan ilaçların kullanımı çoğu hastada tedaviyi pozitif yönde etkiler. Fakat Psikoterapi olmadan sadece antidepresan ilaçlar kullanmak uzun vadede sizlere katkı sağlamayabilir. Psikoterapi Sosyal Anksiyete Bozukluğu olan çoğu insanın hastalığı yenmesini sağlamıştır. Terapiler de kişinin kendisi hakkında edindiği olumsuz düşünceleri değiştirmesini hedeflemektedir. Sosyal ortamlarda kendisine güven duymasına yardımcı olmaktadır.

Sosyal ortamlarda rahatlık ve güven kazanmak için beceri ve rol oynama eğitimlerine katılmak da faydalı olacaktır. Sosyal durumlara maruz kalma uygulamaları, endişelere meydan okumak için özellikle yararlıdır.

Bilgi almak için çekinmeden iletişime geçebilirsiniz.