Psikolog Terapi Yöntemleri

Kasım 11, 2020 Psikolog İstanbul 0

Psikolog Terapi Yöntemleri; Popüler terapi anlayışı, klasik konuşma terapisidir ; bir danışan, bir kanepe ve elinde bir not defteri ve kalemle bir psikolog. Bazı yaklaşımlar bu yöntemi kullanırken, bir danışanın sorunların üstesinden gelmesine yardımcı olmak için kullanılabilecek çok sayıda terapi türü vardır. Her durumda, terapinin amacı, danışan ile terapi sağlayıcısının karşılıklı olarak üzerinde mutabık kalınan bir dizi hedefe doğru birlikte çalışmasına izin veren yargılayıcı olmayan bir ortam sağlamaktır.

Psikolog Terapi Yöntemleri

Aşağıdakiler, mevcut birçok farklı terapi türünden sadece birkaçıdır:

Psikanalitik Terapi

Psikolog Terapi Yöntemleri Psikanalitik terapi , en iyi bilinen tedavi yöntemlerinden biridir, ancak aynı zamanda akıl sağlığı tüketicileri tarafından en yanlış anlaşılanlardan biridir. Sigmund Freud tarafından kurulan psikanalitik terapi, genellikle hastaların yaşamları hakkında konuşmalarını dinleyerek vakit geçirirler, bu yüzden bu yönteme genellikle “konuşma terapisi” adı verilir. Terapi sağlayıcı, danışanın mevcut zorluklarında rol oynayabilecek kalıpları veya önemli olayları arayacaktır. Psikanalistler, çocukluk olaylarının ve bilinçdışı duyguların, düşüncelerin ve motivasyonların zihinsel hastalıklarda ve uyumsuz davranışlarda rol oynadığına inanırlar .

Bu tür bir terapinin çok zaman alıcı olduğunu iddia eden birçok eleştirmeni olsa da, bu tedavinin de birçok faydası vardır. Terapist, danışanın hayatında stres veya gerilime neden olan duyguları veya eylemleri açığa vururken kendini güvende hissedebileceği empatik ve yargılayıcı olmayan bir ortam sunar. Çoğu zaman, bu yükleri başka bir kişiyle paylaşmanın yararlı bir etkisi vardır. Görüşmede danışan bir divanda uzanıp terapisti görmeden duygu ve düşüncelerini paylaşır. Terapist bunları yorumlayarak danışanın farkındalık kazanmasını sağlar.

Psikolog Terapi Yöntemleri Bilişsel davranışçı Terapi

Bilişsel-davranışçı terapistler belirli problemlere odaklanma eğilimindedir. Bu terapistler mantıksız düşüncenin veya hatalı algıların işlev bozukluğuna neden olduğuna inanırlar. Bir bilişsel terapist, düşünce kalıplarını değiştirmek için bir danışanla birlikte çalışabilir. Bu tür bir terapi genellikle depresyon veya anksiyeteden muzdarip hastalar için etkilidir.

Davranışçı terapistler, yıllarca pekiştirme yoluyla eğitilmiş sorunlu davranışları değiştirmek için çalışırlar. Davranışçı terapiye iyi bir örnek, yükseklik korkusunun üstesinden gelmek için danışanla birlikte çalışan bir terapist olabilir. Terapist, danışanı deneyim yoluyla kademeli olarak yükseklik korkusuyla yüzleşmeye teşvik edecektir. Müşteri önce yüksek bir binanın çatısında durduğunu veya bir yürüyen merdivene bindiğini hayal edebilir. Daha sonra, danışan, fobi azalıncaya veya tamamen ortadan kalkıncaya kadar, kendilerini yavaş yavaş korkularının giderek daha büyük seviyelerine maruz bırakır.

Bilişsel ve davranışsal yaklaşımlar, belirli sorunları tedavi ederken oldukça etkili olabilir. Bir bozukluğu tedavi ederken çoğu zaman bilişsel ve davranışsal yaklaşımlar birleştirilir. Bir danışanın sosyal kaygısını tedavi eden bir terapist, danışanın daha doğru düşünme kalıpları oluşturmasına ve sosyal kaçınma gibi belirli davranışlara odaklanmasına yardımcı olabilir.

Grup Terapisi

Psikolog Terapi Yöntemleri Grup terapisi, iki veya daha fazla danışanın bir veya daha fazla terapist veya danışmanla çalıştığı bir psikoterapi şeklidir. Bu yöntem, grup üyelerinin diğerlerinin deneyimlerinden öğrenebileceği ve tavsiye verebileceği destek grupları için popüler bir formattır. Bu yöntem belirli problem türleri için etkili olabilir.

Akıl hastalığı veya sorunlu davranıştan muzdarip olanların kendilerini yalnız, izole veya farklı hissetmeleri yaygındır. Grup terapisi, şu anda aynı semptomları yaşayan veya benzer bir problemden kurtulmuş bir akran grubu sağlayarak danışanlara yardımcı olabilir. Grup üyeleri ayrıca duygusal destek ve yeni davranışları uygulamak için güvenli bir ortam sağlayabilir.

Hümanist Terapi

Psikolog Terapi Yöntemleri Hümanist psikoloji (hümanizm), insanların doğuştan iyi olduğu inancına dayanır. Bu tür bir psikoloji, ahlak, etik değerler ve iyi niyetin davranışın itici güçleri olduğunu, olumsuz sosyal veya psikolojik deneyimlerin ise doğal eğilimlerden sapmalara atfedilebileceğini savunur.

Hümanist psikologlar tipik olarak, katılımcı olmayan gözlem ve bilimsel deney gibi objektif çalışmayı teşvik eden teknikleri kullanmaktan kaçınırlar. Hümanist terapistler, insan doğasını sadece sayılara indirgemenin onun zenginliğinden mahrum kaldığına inanma eğiliminde olduğundan, yapılandırılmamış görüşmeler ve katılımcı gözlemleri gibi nitel çalışma yöntemlerini kullanma olasılıkları daha yüksektir.

Yapılandırılmamış görüşmeler, terapistin seansı belirli konulara veya fikirlere yönlendirmeden bireyin düşüncelerine ve deneyimlerine erişmesine izin verir. Terapistin çalışmada yer almasını gerektiren katılımcı gözlemi, kişisel ilişkilerin oluşumunu kolaylaştırır ve terapiste terapideki kişiden doğrudan geri bildirim alma fırsatı verir. Diğer niteliksel veri toplama biçimleri arasında biyografilerin, günlüklerin ve mektupların analizi yer alır.

Hümanist psikoloji, Carl Rogers’ın “Rogerian terapi” olarak da bilinen kişi merkezli terapisi gibi birçok terapötik tekniği bütünleştirir. Hümanizm, bir kişinin farklı bir ihtiyaç ve dürtü önceliği ile yaratıldığını ve her kişinin kişisel bir iç bilgelik ve şifa duygusuna güvenmesi gerektiğini öne sürer. Bu terapi yöntemini uygulayan psikologlar, tedavideki bir bireyin üretken, uyarlanabilir ve faydalı özelliklerini ve davranışlarını hedef alan patolojik olmayan bir yaklaşım benimserler.

Psikodinamik Terapi

Psikodinamik terapi, zihinsel ve duygusal süreçlerin psikolojik yorumudur. Geleneksel psikanalize kök salmış, nesne ilişkilerinden, ego psikolojisinden ve benlik psikolojisinden yararlanmaktadır. Psikanalize göre daha uygulanabilir, daha kısa bir alternatif olarak geliştirilmiştir.

Psikolog Terapi Yöntemleri Psikodinamik terapi, psikolojik süreçlerin temelini ve oluşumunu ele almayı amaçlamaktadır. Bu şekilde semptomları azaltmayı ve insanların yaşamlarını iyileştirmeyi amaçlar. Bu ekolle çalışacak bir terapist ek eğitimler almalı ve kendi terapi sürecinden geçmelidir. Bu nedenle psikodinamik terapist sayısı sınırlıdır. Ancak uygulandığında bireyin yaşamında birçok şeyi çok etkili şekilde tedavi eder.

Sanatsal Terapi

Psikolog Terapi Yöntemleri Sanat terapisi, ruh sağlığını ve refahını iyileştirmek için psikoterapötik teknikleri yaratıcı süreçle birleştirir. Sanat terapisi zihinsel, fiziksel ve duygusal sağlığı iyileştirmek için sanat yaratma sürecini kullanan bir zihinsel sağlık yaklaşımı olarak nitelendirilir.

Sanat terapisinin amacı, insanların kendilerini ifade etmelerine yardımcı olmak için yaratıcı süreci kullanmak ve bunu yaparken kişisel içgörü kazanmak ve yeni başa çıkma becerileri geliştirmek için yeni yollar bulmaktır.

Sanat terapisinde kullanılan teknikler arasında çizim, boyama, renklendirme, heykeltraşlık veya kolaj yer alabilir. Hastalar sanat yarattıkça, ne yaptıklarını ve onlara nasıl hissettirdiğini analiz edebilirler. İnsanlar, sanatlarını keşfederek düşüncelerini, duygularını ve davranışlarını etkileyebilecek temalar ve çatışmalar arayabilirler.

İnsanların sanat terapisine katılmak için sanatsal yeteneklere veya özel bir yeteneğe sahip olmaları gerekmez ve çocuklar, gençler ve yetişkinler de dahil olmak üzere her yaştan insan bundan yararlanabilir. Bazı araştırmalar, sadece sanatın varlığının zihinsel sağlığı iyileştirmede rol oynayabileceğini öne sürer.

Enes Demirtaş:

Düşüncelerinizi paylaşmak ister misiniz?

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlendi *