Panik Atak

Eylül 13, 2020 Psikolog İstanbul

Panik atak ve panik bozukluk nedir?

Panik atak, nefes darlığı ve kalbin hızlı çarpmasına neden olabilecek ani, yoğun bir korku ve endişe halidir. Kişi kontrolden çıkmış hissedebilir. Hatta kalp krizi geçirdiklerine veya ölmek üzere olduklarına inanır. Bir atak genellikle 5 ila 30 dakika sürer. Ancak birkaç saate kadar daha uzun sürebilir. Ataklar başladıktan yaklaşık 10 dakika sonra yoğun olarak panik ve korku ortamı artar. Bu ataklar sürekli yaşama kaygısına panik bozukluk denir.

Panik Atak Nedir

Panik ataklar korkutucu ve o kadar kötü olabilir ki günlük faaliyetlerinizin önüne geçerler. Tedavi, çoğu insanın daha az semptom göstermesine hatta atakları durdurmasına yardımcı olabilir.

Panik atak ve panik bozukluğa ne sebep olur?

Panik atak ve panik bozukluğa neyin sebep olduğu konusunda ortak bir görüş mevcut değildir. Çünkü herkes farklı kökten kaynaklanabilir. Ancak stresli olduğunuzda veya tehlikede olduğunuzda vücudun doğal bir tepkisi vardır. Kalbinizi hızlandırır, daha hızlı nefes almanızı sağlar ve size bir enerji patlaması verir. Sizi tehlikeyle başa çıkmaya veya tehlikeden kaçmaya hazırlar. Tehlike olmadığında bu tepki gerçekleştiğinde meydana gelir.

Panik ataklar şu nedenlerle de ortaya çıkabilir:

• Depresyon veya başka bir duygu durum bozukluğu
  • Alkol/madde kullanımı
  • Çok fazla nikotin veya kafein kullanmak
  • Astım ve kalp problemlerini tedavi etmek için kullanılan belirli ilaçları almak
  • İlaç kullanımı
  • Uzun süre yüksek düzeyde stresle yaşamak

Depresyon veya bipolar bozukluğu olan bir ebeveyniniz varsa panik bozukluğuna yakalanma şansınız daha yüksektir.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir

• Yoğun korku, dehşet veya endişe hissi
  • Nefes almada güçlük veya çok hızlı nefes alma
  • Göğüs ağrısı veya gerginliği
  • Hızlı veya düzenli olmayan bir kalp atışları
  • Terlemek
  • Mide bulantısı veya kusma
  • Baş dönmesi ve titreme
  • Uyuşma veya karıncalanma

Bu belirtilerin hepsi birden gözükmeyebilir. Yalnızca birkaçının görülmesi sizde hastalığın olduğu anlamına gelmektedir.

Bazı insanlar kalabalıkta olmaktan, sırada durmaktan veya alışveriş merkezlerine girmekten korkar. Başka bir panik atak geçirmekten veya kaçamamaktan korkarlar. Bazı insanlar için o kadar kötü olabilir ki evlerini asla terk etmezler.

Panik bozukluğu olan kişiler bazen depresyon da yaşıyor olabilir.

Panik atak ve panik bozukluğu nasıl teşhis edilir?

Panik Atak

Ruh sağlığı uzmanı mevcut durumunuz, geçmiş sağlığınız hakkında sorular soracak ve psikolojik muayene yapacaktır. Genelde ilk seansta tanı ve teşhis netleşmektedir.

Panik Atak Nasıl tedavi edilir?

Psikodinamik Psikoterapi tedavisi ile mümkündür. Gerekli olduğunda ilaçlar da yardımcı olabilir. Tedavi, çoğu insanın saldırıları kontrol etmesine ve hatta durdurmasına yardımcı olabilir. Ancak özellikle tedaviyi yarıda bırakırsanız belirtiler geri gelebilir.

Bu hastalık da erken tedavi çok önemlidir. Panik bozukluğu ile ilgili diğer sorunları önleyebilir.