Obsesif Kompulsif Bozukluk

Ağustos 25, 2020 Psikolog İstanbul

Obsesif Kompulsif Bozukluk kişilerin sürekli tekrar eden düşüncelere sahip olmasıdır. Bu düşüncelerin kendisini rahatsız hissettirmesi nedeniyle genellikle rahatlamak için sürekli aynı davranışlara yönelmesi sonucu meydana gelen karakterize bir durumdur. Bu rahatsızlığa sahip hastalar genel olarak düşüncelerini kontrol edemedikleri için korkularını ve düşüncelerini saplantılı şekilde yaşarlar. Bu durum da kendileri ve çevresindekiler için rahatsız edici bir durum meydana getirmektedir.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Nedir ?

Bu düşüncelerin ortaya çıkardığı tekrar eden davranışlar bir süre sonra kişiler için zorunlu hale gelmiş olmaktadır. Obsesif Kompulsif Bozukluk hastaları bu ortaya çıkan durumları önlemek için. Bir süre sonra rutin olarak hastalığın kendilerine zorunlu hale getirdiği davranışları yapmaya başlamaktadır.

Obsesif Kompulsif Bozukluğuna sahip hastalar bu yaşanan takıntıları görmezden gelmeye. Çalışsa da bu durumu engelleyemezler ve bu da kişilerin endişelerinin artmasına neden olmaktadır. Kişiler tüm bu saplantılı düşüncelerden kurtulmaya çalışsa da bu durumu engelleyemedikleri için sonuçları oldukça rahatsız edici olabilir.

Obsesif Kompulsif Bozukluk Nedenleri

Obsesif Kompulsif Bozukluk hastalalığının nedenleri tam olarak bilinmese de çevresel ve biyolojik etkenler bu hastalığın çıkmasına neden olmaktadır. İnsan vücudunun normal hayatına devam edebilmesi için beyindeki nöronların sinir uçları ile iletişim halinde olması gerekmektedir. Beynimizde bulunan milyarlarca nöron elektriksel sinyaller ile haberleşme sağlamaktadır.

Nörotransmiterler adı verilen özel kimyasallar, mesajların nörondan nöronlara taşınmasını sağlamaktadır. Obsesif Kompulsif Bozukluk hastaları hastalığın semptomlarını yaşadığı zaman insan beyni daha da aktif hale gelmiş olmaktadır. Bu durumlar hastalığı meydana getiren biyolojik faktörlere örnek olarak sunulabilmektedir.

Çevresel faktörleri ise kişinin yaşamında meydana gelmiş değişiklikler ile kötüleşmesine sebep olabilmektedir. Bunlar ;

• Taciz
  • Yaşam durumundaki değişiklikler
  • Hastalık
  • Sevilen birinin kaybı
  • İş veya okulla ilgili değişiklikler veya sorunlar
  • İlişki kaygıları

Obsesif Kompulsif Bozukluk Belirtileri Nelerdir ?

Obsesif kompulsif bozukluk rahatsızlığına sahip kişilerde hem obsesyon. (kişinin zihninden atamadığı, istenmeyen, takıntılı düşünce, fikir ve görüntüler) hem de kompulsiyon (obsesif düşüncelerden kaynaklanan, tekrar eden davranışlar) belirtileri aynı anda yaşanabilmektedir. Sadece obsesif düşüncelerden kaynaklanan semptomları kompulsif yani tekrar eden davranışların sebep olduğu belirtileri de gösterebilmektedirler. Obsesif bozukluk rahatsızlığı kişilerin iş ve özel hayatlarını olumsuz etkileyerek kişilerde büyük bir stres yaşamalarına neden olmaktadır.

Obsesif bozukluk hastalığının neden olduğu takıntı rahatsızlığı kişilerin mikroplardan korkarak. Sürekli ellerini yıkalamalarına ya da evlerini sürekli temizlemelerine neden olmaktadır. Buna benzer biriktirme rahatsızlığı olan kişiler sürekli duygusal bağ kurdukları eşyalarını biriktirerek onlardan ayrılamazlar.

En yaygın obsesyon belirtileri:

• Aşırı kuşku ve sürekli güven ihtiyacı
  • Simetri, düzen ve kusursuzluk dürtüsü
  • Günahkâr düşünmekten korkma
  • Sosyal açıdan kabul edilmez bir davranışta bulunmaktan ya da rezil olmaktan korkma
  • Hata yapmaktan korkma
  • Başkasına zarar vermekten korkma
  • Pislik ya da mikrop bulaşmasından korkma

En yaygın kompülsiyon belirtileri:

• El sıkışmamak, kapı tokmağını tutmamak
  • Tekrar tekrar ellerini yıkama, duş alma
  • Değeri olmayan nesneleri toplama ve biriktirme
  • Yapılacak işleri belirli bir sayıda ve belirli sıraya sokarak yapma
  • Belirli cümleleri, kelimeleri ya da duaları tekrarlama
  • Rahatsız edici, akıldan çıkmayan ve uykuyu bölen görüntülere, kelimelere ya da düşüncelere takılma
  • Yemeklerini belirli bir sıraya göre tüketme
  • Evdeki eşyaları ya da kişisel eşyalarını belirli bir biçimde düzenleme
  • Günlük rutin işleri yaparken yüksek sesli ya da içinden sürekli sayı sayma isteği
  • Kilit, ocak, ütü, elektrik gibi kapanması gerekli olan eşyaları sürekli kontrol etme

Obsesif Kompulsif Bozukluk Tedavisi

Obsesif Bozukluk tedavisinde ilaç tedavisi ve Psikodinamik Psikoterapi uygulanmaktadır. Psikodinamik Psikoterapi bu bozuklukta oldukça etkilidir. Neden olan çatışmalar, bastırılmış hisler, hatırlanamayan hatıralar ayrıntılı şekilde ve güvenli bir ortam olan terapide ele alınır. Böylece bu rahatsızlığa neden olan kök sebepler belirlenir ve bastırılmış duygular gün yüzeyine çıkarılarak bireyi kontrol altına alması önlenir.

Merak ettiğiniz sorularınızı çekinmeden sorabilirsiniz.