Beden Algısı Bozukluğu

Beden Algısı Bozukluğu, kişilerde dış görünüşlerinde yada fiziksel yapılarında bir sorun olmasına kişilerin bu konuyu çok sık olarak düşünmesi durumudur. Bu rahatsızlık türünde kişinin görünüşünün normal ve rahatsız edici bir tarafı olmamasına rağmen. Kişiler bunun çirkin, kusurlu yada utanılacak bir durum olarak algılar.

Beden Algısı Bozukluğu nedir ?

Beden Algısı Bozukluğu hastalığının bir toplumda görülme olasılığı %3 dür. Genel olarak bu hastalık ergen ve genç yetişkinlerde daha fazla görülmektedir. Erkeklere oranla kadınlarda daha fazla karşımıza çıkmaktadır.

Bu hastalığa sahip kişilerin duygularını ve sorunlarını terapiste açmaları ise oldukça zor olabilir. Bu sebepten dolayı bu hastalar psikiyatrist ya da psikologlardan önce plastik cerrahi, dermatoloji uzmanlarına, diş kliniklerine başvurmaktadırlar.

Bu hastalığa sahip kişilerde utanç duyguları yoğun olarak yaşandığı için kişi kendisine sorulmadıkça açıklama yapmak isterseniz. Temel olarak bireyler bu rahatsızlıkta kendilerini çirkin ve itici olarak düşünürler. Kişilerin kendilerinde hissetikleri bu durum başkaları için fark edilmez hatta rahatsız edici bir durum olarak algılanmaz.

Beden Algısı Bozukluğu’na sahip kişilerin bu durumları Obsesif Kompulsif Bozukluk hatalığına sahip kişilerin klinik testleri ve düşüncüleri birebir benzerlik göstermektedir. Bu belirtilere benzer olarak kaygı bozukluğunu da ekleyebiliriz. Hastalara genel olarak yoğun bir şekilde vücutlarındaki beğenmedikleri kısımlar ile ile uğraşırlar ve sürekli bu durum üzerine yoğunlaşırlar.

Beden Algısı Bozukluğu belirtileri Nelerdir ?

Bu düşünceler ve utanma duyguları nedeniyle birey, bu düşüncelerinde haklı çıkmak için sürekli olarak savunma ve yoğun bir uğraş içerisindedir. Takıntı hastalığından farklı olarak bu durumlar kısmen de olsa geçici olarak kendiliğinden azaltabilmektedir. Bu hastalığa sahip kişiler sürekli olarak çevrelerine nasıl göründüklerini sorarlar ve aynalarda sürekli olarak kusurlu bölgelerini kontrol etmeye çalışırlar.

Beğenmedikleri kusurlarını kapatmak için sürekli farklı makyaj, farklı saç stilleri, kıyafet değiştirme hareketleri yapmaktadırlar. Bu rahatsılızlığa sahip bireyler kendilerinde düşündükleri kusurları kapatmak için çok sık para harcama yaparlar. Bu da bu hastalığın en çok görülen belirtilerinden biri olarak görülmektedir. Diyet yapma, aşırı egzersiz, çok sık tartılma, cilt rengi ile oynama. (solaryum, güneşlenme, lazer ve benzeri uygulamalar, kimyasal cilt soyma yöntemleri), cilt yolma gibi eylemlere çok sık rastlanır. Bu işlemler sırasında kullanılan yöntemler de kimyasal yöntemler olduğu için bireyin sağlığına zararlı olabilmektedir.

Beden Algısı Bozukluğu Tedavisi

Hastalık genel olarak okul öncesinden başlayabiliyor olsa da ortalama başlangıç yaşı 15-17 arasındandır. Beden Algısı Bozukluğu teşhisi konan hastaların en önemli konu ise hastaların intihar eylemine eğilimli olmasıdır. Bu hastalarda genel olarak yapılan incelemelerde 3-4 hastadan birinde intihar düşünceleri. Her 6-8 hastadan birinde bir veya birden fazla intihar girişimi söz konusudur.

Beden Algısı Bozukluğu’nda Psikodinamik Psikoterapi oldukça etkilidir. Mevcut bozukluğa sebep olan çatışmalar, bastırılmış duygular, hatırlanamayan anılar ayrıntılı şekilde ve güvenli bir ortam olan terapide ele alınır. Böylece bu rahatsızlığa neden olan kök sebepler belirlenir  ve bastırılmış duygular gün yüzeyine çıkarılarak bireyi kontrol altına almasının önüne geçilir. Yaşanılan durumun fiziksel bir nedenden kaynaklanmadığı, duygularının kökeninin ne olduğu bulunarak gösterilir.

Bilgi almak için çekinmeden iletişime geçebilirsiniz.